You follow me I follow u back

tabung

Monday, August 22, 2016

Story of me Part 2

sueomey's blog | 5:22 PM | 0Comments |

Waktu tu hanya allah jelah yang tahu betapa sedihnya hati aku tgk keadaan abah yg xpernah pakai oksigen, terkapai kapai tgn minta bkk kn topeng tu..aku berpaling ke arah lain dan seka air mata aku yg jatuh semakin laju.. Aku tarik nafas sedalam dalamnya berharap airmata berhenti utk melihat semula keadaan abah.. Semakin aku lihat semakin sayu hati aku.. Kalaulah aku blh tlg abah waktu tu.. selepas doktor ambil semua keterangan dr aku giliran klong dtg kepada doktor untk beri penjelasan lain.. 2 jam kami di luar.. Acik dan suami bawa aku mkn pg tu, oleh sbb perut ni kosong dr mlm tu aku terus pergi..xlupa utk bwk ma makan tp xnk katanya.mngkin lebih risaukan keadaan suaminya yg sakit di dalam..aku y masih xmerasa apa2 y buruk berlaku ttp sprti biasa.. Selesai mkn aku dtg semula..kami tggu sehingga la azan zohor..aku bawa ma pergi solat zohor di surau dekat dgn jabatan kecemasan..selesai solat dtg semula ke wad dan aku tgk klong masih bercakap2 dgn doktor..20 min kemudian doktor keluar lagi.dan kali ni semua adik beradik dipanggil.. Hati berdebar jantung berdegup laju tiba2..doktor beritahu bahawa oksigen sahaja xdpt membantu, doktor minta keizinan kami adik beradik untuk memasukkan sejenis cecair(ubat cair darah) y mengandungi dna khinzir..dr segi islamiknya diharuskan kata doktor kerana darurat dan juga salah satu ikthiar yg mngkn boleh selamatkan abah..selesai memberi penerangan klong setuju utk meneruskan prosedur tu.stegah jam kemudian doktor pnggl lagi katanya ubt tu tiada kesan bg abah dan denyutan jantung abah semakin lemah.. Doktor minta keizinan lagi untuk menekan dada dgn harapan jangtung blh berdegup normal..sekali..kali kedua..dan kalo terakhir doktor keluar untuk minta keizinan menekan utk kali terakhir dan memberitahu risiko pada bahagian tulang rusuk abah kemungkinan akan mengalami kerosakan.. Kami tiada pilihan melainkan setuju dgn doktor.. 20 min berlalu doktor perlahan keluar dari bilik kecemasan kritikal mengatakan abah xdapat diselamatkan.. Aku tercengang tak percaya dgn apa yang aku dengar..y psti air mata xpernah berhenti mengalir.. Ya allah berakhirnya penderitaan abah selama ini.. Sedih, kecewa, terkilan semua aku rasa waktu itu.. Selepas waktu isyak berakhir semua aktiviti "menyimpan" abah..

18 oktober 2016 ini genaplah setahun pemergian arwah..Sehingga hari ini hati aku masih teringatkan abah..sedih mengenangkan sikap aku pada abah.. Hargailah ayah kamu selagi mereka masih bernyawa..jagalah mereka..jangan sakiti hati mereka..

"Ya allah kau tempatkanlah arwah abahku saleh bin wok dikalangan org2 yg beriman dan tempatkn lah syurga baginya.." Abah sentiasa dalam ingatan orang..doa ikhlas dari anakmu..

Story if me

sueomey's blog | 4:34 PM | 1Comments |

Assalamualaikum..waahhh lama betul x berbloger ni..fuh ! Fuh ! Berhabuk sakan ni miss dairy..sory miss dairy sayang..kakak xsempat nk update awak..

Hmm bnyk sebenarnya nk cerita kat miss dairy..ok kita mulakan dgn raya tahun lepas..

Kisahnya bermula bila abah jatuh sakit.masih ingat appointment bermula 13 febuary 2015..appointment di pusat kardiovaskular htaa kuantan pahang..selepas appointment appoiment lagi sehinggalah appointment terakhir pada 13 oktober 2015..doktor xdek ckp ape2 pon berkenaan sakit abah so ktorg pn fikir bnde tu sgt serius..sbb semua family maklum abah ni mmg ada penyakit misteri dr tahun 1999 lgi n xpnh tahu apa penyakitnya..lepas balik dr appointment abah mengadu perut dye makin sakit lpstu susah nk bernafas..kalau nk tahu mmg ni dye alami selama setahun lebih dan ktorg dh lali dgn tu..so apa yg kami buat hnya picit perut dye sapu minyak angin dan picit bdn2 nya kotla bnyk angin. Then after 4 days 17 oktober 2015.. Mlm tu dye rasa sakit berterusan bahagian perut. Ktorg hbs iktiar nk bg hilang sakitnya tapi ttp berterusan dan berlarutan smpi ke pagi.. So abg ipar bt keputusan untk bwk abah ke hospital utk rawatan lanjut.. Waktu tu aku xthu kenapa aku rasa berat hati.. Sampai kena marah dgn acik sbb aku mls nk pegi hospital.. Yang aku rasa waktu tu aku kesian kt abah..aku xnk abah tggu lama kt htaa tu..sbb aku tahu lama sgt nk tggu masuk jmpe doktor..walau ape pon aku ttp pergi..mcm y aku jngka mmg lmbt nk jmpe doktor.sampi turn abah aku tolak wheelchair yg dye duduk masuk ke bilik rawatan pertama..medical assistan mle check tekanan darah abah n katanya sgt2 rendah..denyutan jntung pon sgt lemah..kemudian terus dia bawa ke bilik kecemasan kritikal..berselang seli dgn klong masuk ke bilik tu utk bg kenyataan pada doktor..waktu aku masuk ke bilik tu ternampak nurse kt situ sibuk memasang topeng oksigen......

To be continued... Insya allah..

Friday, December 13, 2013

Indahnya Perkahwinan..

sueomey's blog | 4:22 PM | 1Comments |


Assalamualaikum.. alhamdulillah,syukur ya allah aku masih lagi dapat menulis di blog aku ni.. korg agk ape maksud aku post gmbr kat ats ni?? Hah ! aku kawen?? adess mmg lmbt lgi la kot..

Hurm,bercakap pasal kawen.. spe yg xnk kawen? kalau tanya semua org pon msti semua org akan jwb nk kawen..tak terkecuali jgk aku sndri..aku pon ade keinginan jgk nk kawen, nk ade keluarga sendiri, nak ade suami, nk ade anak sndr. tp aku tahu masa tu masih blm sampai..lgipon aku sedar aku masih terlalu muda untuk mempunyai keluarga sendiri..

Mungkin Dia Yg lebih tahu, aku ni layak atau belum layak memiliki keluarga sendiri, yelah kawen bukan perkara yang main main, tanggungjawab yg harus ditanggung bkn senang.. banyak benda nk kene fikirkan

Hmm biarlah, aku redho..andoi jodoh aku dah sampai, dgn sesiapa pun aku terima, dan aku harap Dia mengaturkan dan menghantar seseorg yg terbaik buat aku..impian aku? tidak lah aku meminta dikurniakan harta beribu cukuplah sebuah keluarga bahagia di dunia dan di akhirat..insha allah Amin...


Monday, September 23, 2013

5 Amalan Menjaga Kesihatan Yang Terdapat Dalam Al-Quran

sueomey's blog | 10:25 AM | 1Comments |
Assalamualaikum semua.. alahai dah lme dah tak update entry ni.. kesian miss oline dairy dah berhabuk dye.. haa kali ni nk update pasal makanan la pulak... amalan menjaga kesihatan yang terdapat dalam Al-Quran.. Jom sama sama kita baca..
1. Mandi pagi sebelum subuh atau sekurang-kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap ke dalam badan boleh mengurangkan lemak yang terkumpul. Kita boleh lihat orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tidak gemuk.
2. Rasulullah SAW mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya, InsyaAllah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).
3. Waktu solat subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yang tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang berkenaan.
4. Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama ayam. Dikhuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion +ve, manakala dalam ikan mengandungi ion -ve, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tindak balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita. Orang yahudi suka memakan ikan tanpa bercampur dengan makanan berasaskan ayam.
5. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan kanan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli sains telah menjumpai bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (Enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam).
Sabda Rasulullah saw, “Ilmu itu milik Allah, barangsiapa menyebarkan ilmu demi kebaikkan. InsyaAllah, Allah akan menggandakan 10 kali kepadanya.”

Jom pakat-pakat amalkan..Insha Allah mujarab.. Aminnn
cc to : Fuh.My

Monday, August 12, 2013

Selamat Hari Raya Aidilfitri

sueomey's blog | 12:17 PM | 8Comments |
Assalamualaikum semua.. selamat hari raya to all bloger's.. amacam raya tahun ni? seronok tak? yg mne adik adik lgi tu banyak tak kumpul duit raya..


 haa kalau dah dpt duit raya tu simpan tau.. jgn berbelanja sgt. sikit sikit tu boleh laa..

Buat kakak kakak kita tu mcm mne??


banyak lagi tak kuih raya? ramai org dtg ke rumah? Haa yg mne ade tetamu tu layan lah elok elok ye.. jgn buat layan xlayan je.. tak elok taw..

Aku raya tahun ni agak meriah jugak la.. bju raya pon alhamdulillah boleh pakai 2 3 pasang.. boleh balik kampung beraya dengan saudara mara, tok to'ki.. kawan kawan pon ade datang beraya kat umah.. hurm 1 september ni nk tempuhi majlis besar pulak.. eh eh bukan aku taw, majlis kakak aku.. dia dah nk kawen.. banyak lagi persiapan nk kne buat.. *sibuknye mcm aku pulak yg nk kawen haha ..

Hari aku dah mula bekerja semula.. tapi esok dan lusa aku cuti balik sbb kontrak aku habis esok dan disambung balik 15 ogos ni.. alhamdulillah masih boleh berkhidmad..

Itu saja lah buat mase ni.. assalamualaikum wbt



Wednesday, August 7, 2013

Ramadhan Terakhir '13

sueomey's blog | 10:04 AM | 4Comments |
Dear miss dairy..

Assalamualaikum.. semua sihat? alhamdulillah dah masuk hari terakhir ramadhan tahun ini.. rasa sekejap sangat bulan ramdhan tahun ni.. syukur kpd Allah SWT kerana memberi kesempatan merasa nikmat bulan ramadhan.. Insya allah jika diberi peluang, tahun depan akan bertemu ramadhan lagi.. Amin..

29 Ramadhan aku beriftar bersama rakan rakan dari sekolah rendah.. tak semua yg menghadirkan diri.. tapi cukuplah syukur masih berkesempatan tuk berjumpa..



Ktorg buat keputusan tuk berbuka di New Horizon Garden Restaurant Kuantan. Makanan disitu tidaklah terlalu grand.. biasa biasa je.. rasa pun boleh tahan.








Seronok dapat berjumpa mereka semua, harap ramadhan tahun depan kta dapat berjumpa lagi.. Insya Allah











Love U All ! Friends Forever !

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR & BATIN *in advance

Thursday, July 4, 2013

Karipap Pusing

sueomey's blog | 4:04 PM | 5Comments |
Assalamualaikum u alls..
Amacam, sihat hari ni?? Hope korang semua sihat disamping org tersyng ye..
Okay pagi ni aku nk bg resepi kt korg.. sape tahu karipap pusing?? Aa penah tengok? Nak tengok??
Haa gtu la rupanya... ni aku blaja dr mama akak angkt aku.. mama kate senang je nk btnye.. ok siap2 pen ngn kertas ye..

Bahan-bahan untuk kulit karipap

Bahan A
1- tepung gandum
2- marjerin


Bahan B
1- tepung gandum
3- lemak sayuran
4- sebiji telur
5- air
6- sedikit garam untuk perasa

Cara-caranya
# uli bahan A sehingga adunan boleh dikepal kepal
# kemudian uli bahan B pula.. uli sehingga tepung tidak melekit ditangan
# cubit sedikit demi sedikit bahan adunan A dan bulatkan..kalau nk sama rata timbang la..lbh kurang 15g
# bulat bulatkn juga bahan adunan B dan timbang sebanyak 35g
# kemudian sila ikut langkah seterusnya seperti gambar dibawah..















Mama kate goreng dalam minyak yang panas dan bnyak ye..jgn ditinggal atas dapur nnti kulit hangus xcntik katenye..
Siap!! Mudah kan..semudah ABC..hihi.. selamat mencuba ye!

'uncle' nuffnang